Meest voorkomende tennisblessures

Tennis is een bekende sport in Nederland die meestal competitief wordt beoefend. Op de tennisbaan krijgt je lichaam aardig wat te voorduren. Door overbelasting van je spieren kan een blessure ontstaan. Ook door een onverwachtste draaibeweging kan je last krijgen van je spieren of kruisbanden. Lees hieronder wat de meeste voorkomende tennisblessures zijn en hoe je het risico kan verminderen.

Eens van de meest voorkomende tennisblessure is aan de elleboog, de tenniselleboog. Doordat je steeds de beweging van binnen naar buiten maakt van je onderarm loop je het risico op een tennisarm. Met deze beweging wordt de onderarm flink belast. De spieren in de onderarm zijn verbonden aan de buitenkant van de elleboog en kan hierdoor geïrriteerd raken waardoor een tennisarm kan ontstaan.

Bij tennis gebruik je je arm ontzettend veel om de bal te slaan. Je maakt steeds een herhaaldelijke beweging. Als je veel kracht zet achter je slag kan je je schoudergewricht belasten. Hierdoor kan je op lange termijn een schouderblessure oplopen. Probeer je schouder bij klachten zo veel mogelijk te ontlasten. Neem rust tot je klachten verdwijnen. Je kan je schouders spieren ook trainen en deze op de juiste manier te gebruiken. Zorg dat je altijd een goede warming up doet voordat je aan je wedstrijd of training begin.

Polsklachten komt over het algemeen ook veel voor bij tennis. Bij de slag komt de kracht ook deels uit de pols. Dit kan spieren en banden in je pols overbelasten. Het gevolg hiervan zijn ontstekingen en scheuringen.

Tennis kan een explosieve sport zijn. Soms moet je vanuit stilstand snel reageren op een bal waardoor je een onverwachtse beweging maakt. Als je kuiten gespannen, vermoeid of niet goed opgewarmd zijn kan deze felle beweging leiden tot een acute spierscheuring. Dit wordt ook wel de zweepslag genoemd.

Zorg ervoor dat je lichaam klaar is voor een training of wedstrijd. Houd je conditie bij en zorg altijd voor een warming-up en een cooling-down. Als je zwakke spieren hebt, bijvoorbeeld bij je enkel of knie, gebruik dan een brace.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *