Spiermassa opbouwen

Bijna iedereen wil wel wat meer spiermassa opbouwen. Maar hoe doe ik dit nou eigenlijk? Gewoon naar de sportschool gaan en wat gewichten optillen is helaas niet genoeg. Als je zo efficiënt mogelijk spiermassa wilt opbouwen komt hier een stuk meer bij kijken.

Eet veel

Een feit waar je altijd rekening mee moet houden wanneer je spiermassa probeert op te bouwen is dat je genoeg moet eten om je spieren te kunnen laten groeien. Je spieren kunnen alleen groeien wanneer er calorieën over zijn die ze kunnen gebruiken. Als je spiermassa wil kweken moet er dus een calorie overschot zijn. Dit moet je echter ook weer niet overdrijven anders worden deze calorieën naast spieren ook omgezet in vet. Het is dus verstandig om een tijdje bij te houden hoeveel calorieën je binnen krijgt en hoeveel je er verbrand.

Voldoende eiwitten

Wanneer je op je voeding gaat letten is het vooral belangrijk dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Wanneer je krachttraining doet raken je spiervezels beschadigd, nadat deze beschadigd zijn herstellen ze weer en worden er ook nieuwe spiervezels toegevoegd. Omdat je spieren voornamelijk uit eiwitten bestaan is het essentieel dat je voldoende eiwitten uit je voeding haalt. Wanneer je spiermassa op wilt bouwen is het daarom ook aangeraden dat je ongeveer 1.5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht binnenkrijgt. Wanneer je 70 kilo weegt wordt dus aangeraden om ongeveer 105 gram eiwitten binnen te krijgen.

Wees consistent

Je spieren zullen het meest groeien wanneer zij constant belast worden. Je kan dus beter elke week 1 keer trainen dan om de 4 weken 5 keer. Je kan dus het best een trainingsschema maken met vaste dagen. Daar moet je je dan ook wel aan houden natuurlijk.

Progressive Overload

In het Engels klinkt het misschien als ingewikkelde bodybuilder jargon, maar progressive overload is niets meer dan gewoon steeds zwaarder trainen. Het houdt in dat je elke training weer een stapje verder gaat dan die ervoor. Na een tijdje trainen met hetzelfde gewicht is het niet meer moeilijk voor je lichaam, wanneer je lichaam geen moeite meer hoeft te doen ga je er ook niet sterker van worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *